Nasze
władze duchowe są wspierane przez akty płynące z podmiotu osobowego.
Nasza osoba dysponuje trzema różnymi aktami odpowiednio do trzech władz
duszy. Są to akty kontemplacji, sumienia i upodobania. Akty kontemplacji
są zależne od aktywności osobowej własności prawdy i doskonalą one
władzę umysłu. Akty sumienia są związane z mocą sprawczą i aktywnością
osobowej własności dobra i wpływają na doskonalenie się władzy woli. Z
kolei akty upodobania stanowią aktywność osobowej własności piękna i
wspierają duchową władzę uczuciowości.
Wszystkie
te akty są zależne od mocy sprawczej osobowego podmiotu istnienia,
która to moc zostaje zintensyfikowana pod wpływem nawiązanych relacji
osobowych. Najlepiej kiedy relacje są nawiązywane z Osobami Boskimi,
ponieważ wówczas moc sprawcza osoby staje się najsilniejsza. A takie
wsparcie powoduje, że nasza duchowość będzie działała w sposób
doskonały, to znaczy w sposób moralny i religijny.
Aktywność
osobowa zaszczepia bowiem we władzach duszy odpowiednie zasady
działania moralnego i religijnego. Akty kontemplacji sprawiają w umyśle
człowieka słowo prawdy, które staje się zasadą poznawczą oraz impulsem
komunikacyjnym. Mówiąc zwyczajnie, człowiek zaczyna poznawać i mówić
prawdę. Akty sumienia wywołują w woli pojawienie się czynu dobra, który
będzie zasadą działania nakierowanego na osobowe dobro człowieka.
Człowiek zaczyna wtedy spełniać dobre uczynki. Wreszcie akty upodobania
sprawiają w uczuciowości powstanie przeżycia piękna, co powoduje w tej
władzy dążenie do przeżywania życia w sposób piękny. Człowiek dostrzega
wtedy piękno rodzącego się życia i zmierza do rozwoju życia poprzez
rodzicielstwo. Jeśli nie osiągniemy upodobania rodzącego się życia, to
pozostaniemy bezpłodnymi egoistami. Upodobanie piękna rodzi bowiem w
uczuciowości (wśród naszych uczuć) przeżywanie radości i nadziei na
piękne życie. Nowe życie zawsze jest piękne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz