Zobaczmy
teraz, jak wygląda aktywność podmiotu osobowego. Mówiliśmy już, że
podmiot osobowy dysponuje pewną mocą sprawczą otrzymaną od Boga. Ta moc
jest potrzebna i niezbędna do wytworzenia wyposażenia istotowego w
postaci duchowości człowieka (po prostu ludzkiej duszy). Jest to
wewnątrz bytowa aktywność sprawcza, która powołuje i kształtuje porządek
istotowy. Oczywiście dzieje się to do spółki z aktywnością
podmiotowości życia egzystencjalnego, która z kolei odpowiada za
sprawianie i ukształtowanie naszej cielesności (czyli naszego organizmu
żywego).
Podmiot
osobowy (osoba ludzka) odpowiada za powstanie władz duchowych. Dokonuje
się to w ten sposób, że poszczególne własności transcendentalne osoby
wytwarzają mocą swojej aktywności odpowiednie władze duszy (na gruncie
możności istotowej). I tak osobowa prawda odpowiada za powstanie
poznawczej władzy umysłu, osobowe dobro tworzy pożądawczą władzę
chcenia, czyli wolę, natomiast osobowe piękno sprawia powstanie władzy
uczuciowej związanej z przeżywaniem naszego życia.
Musimy
od razu dodać, że sprawcze działanie podmiotu osobowego nie kończy się
na wytworzeniu odpowiednich władz duchowych. Ta sprawcza aktywność idzie
również dalej i własności osobowe wysyłają swoje akty do działających
już władz. Te akty doskonalą władze duszy zaszczepiając w nich określone
zasady działania. Władze duchowe jako możności (potentiae animae),
czyli zdolności, są bowiem uruchomiane do działania z zewnątrz. Dlatego
potrzebują i wymagają stałej aktywacji swoich zdolności i możliwości
działania. Bez tego wpływu aktów płynących od osoby władze duchowe mogą
zacząć błędnie działać, czyli nie spełniać swojego powołania. Musimy
bowiem wiedzieć, że władze duchowe jako zdolności o charakterze
możnościowym podlegają nieustannemu stawaniu się. Dlatego muszą
otrzymywać właściwy impuls do działania i stawania się poprzez
odpowiednie działanie. Porządek istnienia stanowi trwałą i niezmienną
realność (esse), natomiast porządek istotowy podlega stawaniu (fieri),
czyli jest kształtowany poprzez swoje działania. Ten kształt lub
zmieniająca się postać zależą więc od tego, czy działanie jest właściwe i prawidłowe, czy też błędne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz