58. Można również przypuszczać,
że taka wizja filozoficzna mogłaby ożywić wiedzę biologiczną. Trzeba bowiem
wyjaśnić, jak powstało życie i co sprawia, że tak wspaniale się ono rozwijało.
59. Chyba równie ciekawie
przedstawia się sprawa podmiotowości osobowej. To przede wszystkim osoba
wyznacza i definiuje nasze człowieczeństwo. Człowiek jest bowiem najpierw
osobą, która ustanawia i kształtuje naszą duchowość. Podmiotowość osoby posiada
trzy własności transcendentalne. Są to prawda, dobro i piękno. Własności te
dzięki posiadanej mocy sprawczej przyczynują naszą duchowość, czyli ustanawiają
władze duchowe umysłu, woli i uczuciowości. W dalszej kolejności aktywność
własności osobowych pobudza i aktywizuje działalność tych władz.
60. Własność prawdy ustanawia
władzę umysłową. Następnie aktywność własności prawdy uruchamia odpowiednie
działanie władzy umysłu. Akty kontemplacji wytworzone przez własność prawdy
docierają do władzy umysłu i zaszczepiają w niej zdolność do działania w
postaci słowa prawdy. Zrodzone w umyśle słowo prawdy staje się zasadą poznawczą
oraz komunikacyjną.
61. Jeśli umysł dysponuje słowem
prawdy, to wówczas posiada zdolność do rozpoznawania prawdziwej realności,
czyli bytów, które posiadają własność prawdy. W umyśle nie pojawia się realna
prawda, ale występuje w nim jedynie słowo prawdy stanowiące zasadę poznawczą
nakierowaną na prawdę. Gdy umysł straci słowo prawdy, wtedy traci zdolność
bezpośredniego rozpoznawania prawdziwych bytów. To wtedy pojawia się w umyśle
myślenie, które nie jest poznaniem. Myślenie niczego nie poznaje, ono co
najwyżej konstruuje sobie przedmioty intencjonalne, wykorzystując efekty
poznania zmysłowego lub wcześniejszych efektów poznania umysłowego.
62. Myślenie jest twórcze, gdyż
tworzy sobie całkiem nowe konstrukcje na podstawie dostępnego materiału
poznawczego. Może więc wykorzystywać wcześniejsze poznanie umysłowe, dotyczące
realności. Jednak musimy pamiętać, że myślenie zrodziło się z porzucenia
realności, czyli powstało właściwie jako negacja tego, co realne. Widać to
doskonale w rozważaniach Kartezjusza (z jego metodycznym wątpieniem) oraz Kanta
(z jego krytyką poznania czegoś realnego). Dlatego myślenie nie informuje nas o
realności. Ono jest w stanie skonstruować swój własny świat (wystarczy spojrzeć
na różne światy wirtualne, które w całości są zależne od ludzkiego myślenia).
63. Podobnie wygląda sprawa
działania woli. Własność dobra ustanawia duchową władzę zwaną wola. Natomiast
dalsza aktywność własności dobra pobudza wolę do działania. Akty sumienia,
które są wytwarzane przez własność dobra dochodzą do władzy wolitywnej i uruchomiają
w niej czyny dobra. Dzięki temu nasza wola może bez kłopotów kierować się do
dobra stanowiącego własność realnych bytów. Wola ożywiona przez akty sumienia
pragnie dobra i tylko dobra. Właśnie dzięki temu wola posiada nieustanny
kontakt z osobowym dobrem człowieka. To akty sumienia skierowują nas do
osobowego dobra. Wówczas podejmujemy czyny dobra, czyli to, co potocznie
określa się mianem dobrych uczynków. Dobre uczynki dotyczą zawsze drugiego
człowieka.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz