52. Bóg stwarza bezpośrednio istnienie
człowieka, wyposażone w podmiotowość osoby oraz w podmiotowość życia. Są to
podmioty sprawcze, które dysponują odpowiednią aktywnością. Aktywność osobowa
przyczynuje ludzką duchowość, natomiast aktywność ożywcza (podmiotu życiowego) przyczynuje
i kształtuje naszą cielesność. W tym procesie sprawczym udział biorą również
przyczyny drugorzędne. Przyczyny te w przypadku powstawania duchowości
odpowiadają za jej pierwotne wyposażenie (we władze duchowe), zaś w przypadku
cielesności odpowiadają za kształt całej formacji ciała (organów i ich funkcji,
przede wszystkim DNA).
53. Dzięki tej egzystencjalnej
aktywności możemy określić człowieka jako osobę uduchowioną i wcieloną. Jest to
ważne określenie, ponieważ podkreśla dominującą rolę podmiotowości osobowej. Oznacza
to, że osoba jest początkiem naszego człowieczeństwa, a nie jakaś przyrodnicza
ewolucja. Ewolucja kształtuje co najwyżej pewien ciąg przyczyn drugorzędnych,
które wpływają na powstanie naszej ludzkiej cielesności.
54. Człowiek jest przede
wszystkim osobą. To oznacza, że jest działającym podmiotem, jest także aktywnym
bytem. Ale należy pamiętać, że ta aktywność pochodzi z poziomu
egzystencjalnego, czyli podmiotowości istnienia. Warto zapytać, jak to wpływa
na nasze działania podejmowane przez duszę i ciało?
55. Podmiotowość ożywcza daje
pierwszy impuls do tworzenia się ożywionego ciała, czyli organizmu żywego.
Jednak samo powstawanie cielesności jest związane z różnymi przyczynami
drugorzędnymi, które wpływają bezpośrednio na kształt cielesności. W przypadku
człowieka najważniejszą rolę pełnią w tym procesie rodzice, ale w pewnym sensie
także całe najbliższe środowisko przyrodnicze. Ciało wymaga bowiem całego
zbiorowiska przeróżnych związków chemicznych, fizjologicznych narządów i
funkcji. Otóż podmiotowość życia czuwa nad sprawną organizacją, czyli
funkcjonalnym uporządkowaniem wszystkich elementów tworzących daną cielesność.
56. Podmiotowość życia jest
wyznaczona przez trzy własności transcendentalne. Mamy pewien kłopot w jasnym
określeniem tych własności. Wydaje się, że trzeba się odwołać do rozwiązań
szkoły platońskiej czy już neoplatońskiej. Wymieniali oni trzy własności –
jedności, różności oraz ruchu. Można uznać, że te własności bytowe pasują do
tworzenia bytów ożywionych, czyli organizmów żywych, jak dziś mówimy.
57. Jedność odpowiada za
powstawanie całości funkcjonalnej jednorodnego organizmu. Z kolei różność
decyduje o nieskończonej różnorodności takich pojedynczych organizmów.
Natomiast to, co nazwano ruchem, staje się przyczyną rozrodczości tych żywych
organizmów, a dalej ich wzrostu i rozwoju. Wydaje się, że tylko na tej
podstawie można wytłumaczyć powstanie życia, czyli powstawanie i dalsze
funkcjonowanie organizmów żywych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz