57.Taką etykę chronienia osób
zaproponował prof. Gogacz opierając się na metafizyce św. Tomasza z Akwinu.
Konsekwentna interpretacja metafizyczna zaprowadziła Profesora do odkrycia
dominującej roli osoby. Ponadto wykrył on ważne znaczenie relacji osobowych dla
rozwoju człowieka. Relacje osobowe łączą własności osobowe prawdy, dobra i
piękna dwóch osób. Wydaje się, że właśnie te relacje odgrywają główną rolę dla
pojawienia się i wzmocnienia aktywności osoby. Odpowiednie relacje oparte na
własnościach transcendentalnych istnienia wywołują akty kontemplacji, sumienia
i upodobania. Dzięki temu aktywność osobowa może przenikać do władz duchowych.
Bez tej osobowej aktywności człowiek byłby bezwolny i bezsilny. Byłby wtedy
zwykłym awatarem.
58.Kontemplacja jest aktem naszej
osoby jako podmiotowości istnienia. Kontemplacja jest aktem osobowej własności
prawdy, która dysponuje odpowiednią mocą sprawczą. Akty kontemplacji są
skierowane do naszego umysłu. Jeżeli umysł jest otwarty i zdolny przyjąć tę
aktywność, to wtedy akt kontemplacji przyczynuje powstanie w umyśle słowa
prawdy. Takie słowo prawdy stanowi dla umysłu zasadniczy impuls (czyli zasadę i
napęd) do poznawania osobowej prawdziwości innych ludzi. W ten sposób
doświadczamy prawdziwej realności, co pozwala nam uznać człowieka za realny
byt. Dzięki słowu prawdy rozpoznajemy realność i uznajemy tę realność za coś
prawdziwego. Prowadzi to do wiary w człowieka, wiary w osobę ludzką.
59.Sumienie (nazywane również
prasumieniem w odróżnieniu od świadomości moralnej) również jest aktem osoby.
Sumienie jest aktem sprawianym przez osobową własność dobra. Osobowe dobro
pobudzone przez relację miłości sprawia akty sumienia, które są skierowane do
władzy woli. Jeśli akt sumienia dotrze do naszej woli, która będzie otwarta na
jego przyjęcie, to wtedy rodzi się w niej czyn dobra, który z kolei ogarnia
osobowe dobro drugiego człowieka. Czyn dobra stanowi afirmację osobowego dobra,
co wymaga potwierdzenia odpowiednim działaniem zewnętrznym okazującym
życzliwość i szacunek. Pojawiające się w woli czyny dobra są zasadniczym
impulsem (zasadą i napędem) dla całej działalności woli. Z tych czynów dobra
rodzi się usprawnienie woli do miłości (czyli do chcenia i pragnienia osobowego
dobra). Bez czynów dobra i miłości wola staje się jedynie wolnością wyboru (liberum arbitrium). Wtedy człowiek
zaczyna dowolnie wybierać różne rzeczy przypisując im jedynie wartość dobra. Za
wartość możemy uznać dowolną rzecz, wystarczy, że nasze myślenie stawia tę
rzecz ponad inne rzeczy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz