60.Również upodobanie jest aktem
osoby. Upodobanie jest aktem osobowej własności piękna. Osobowe piękno pod
wpływem nawiązania relacji nadziei (zob. u Gogacza) uaktywnia swoją moc
sprawczą i sprawia akty upodobania, które są skierowane do naszej uczuciowości.
Uczuciowość jest władzą duchową funkcjonującą na granicy duszy i ciała. Gdy
otworzymy naszą uczuciowość na akty upodobania, wtedy w tej władzy pojawia się
przeżycie piękna, które dotyczy osobowego piękna drugiego człowieka albo w
ogóle piękna innych istot żywych. Przeżywanie piękna jest bowiem powiązane z
pięknem życia ożywiającego cielesność istot żywych. Takie przeżywanie piękna
scala i porządkuje uczucia człowieka. Pojawia się wtedy uczucie radości i
nadziei, które dotyczy ludzkiego życia.
61.Zapytacie na koniec, jak
antropologia personalistyczna ma się do polityki i życia społecznego? Niestety,
można powiedzieć, że nie ma się wcale, ponieważ jest zupełnie nieobecna i
kompletnie ignorowana. Dlaczego tak się dzieje? Otóż dlatego, że ludzka osoba
jest niezależna od politycznego myślenia i co gorsza nie daje się sterować
poprzez zarządzenia władz partyjnych. Osoba jest w pełni samorządna i
niezależna, i to ona rządzi wszystkimi działaniami człowieka. Lecz taki człowiek
preferujący życie osobowe staje się dla ideologów i polityków groźnym
przeciwnikiem, gdyż będzie negował i odrzucał ideologiczne pomysły polityków.
Politycy kochają tych ludzi, którym mogą narzucić swoje myślenie. Oni nie
słuchają ludzi myślących, oni słuchają ludzi myślących tak jak oni.
62.Personalizm metafizyczny obala
wszelkie teorie społeczne i ideologie polityczne oparte na myśleniu o ludzkiej
naturze. Zarówno te traktujące naturę człowieka jako coś złego (Hobbes), jak i
te, które uważają, że ludzka natura jest dobra, a nawet doskonała (Rousseau).
Otóż natura ludzka nie jest ani dobra, ani zła. Ona może stać się albo dobrą,
albo złą pod wpływem zewnętrznych oddziaływań. Albo wiec poddamy ją wpływom
osobowej aktywności, albo pozbawimy ją tego wpływu oferując w zamian wolność i
swobodę działania (swobodę myślenia i wolność wyboru). A wówczas poddamy ją
wpływom potrzeb cielesnych (jedzenie, picie, seks). Łatwo jest uzależnić całą
naszą naturę od warunków materialnych, lecz uciec później od tego uzależnienia
jest bardzo trudno. Łatwo jest popaść w dowolne uzależnienie, lecz wyjść z
nałogu jest już problemem. Sama natura nie dysponuje silnym charakterem, gdyż
działa i przebywa w sferze możliwości. Właśnie dlatego zbacza na ogół na
manowce uzależnienia. Natomiast do pozbycia się nałogu konieczny jest charakter
moralny, który buduje w nas aktywność osoby. Nasza duchowość musi się otworzyć
na akty osobowe. Wydaje się jednak, że dzieje się to tylko pod wpływem łaski
Bożej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz