4.5. Podsumowanie i wnioski
W ostatniej części naszej pracy przedstawiliśmy szczegółowe zagadnienia związane z tematem woli. Dało to nam jeszcze lepszy pogląd na omawianą poprzednio problematykę woli. Przedmiot i działania (akty) danej władzy stanowią według Tomasza klucz do opisu samej władzy. Każdą władzę poznajemy bowiem poprzez najbardziej dostępne jej elementy, a takimi są właśnie akty danej władzy oraz przedmioty tych aktów. Jest to szczególnie przydatne, a zarazem konieczne, w przypadku władz duchowych (rozumnych), które nie posługują się żadnym organem cielesnym. Aby więc poznać taką władzę, trzeba przeprowadzić analizę zarówno jej działań (aktów), jak i przedmiotów.
Na
podstawie dokonanej w poprzednich rozdziałach (rozdz. 4.2. i 4.3.) analizy wynika,
że wola podobnie jak intelekt jest władzą złożoną, jakby dwustopniową. Posiada
bowiem dwojakiego rodzaju działania i odpowiadające im przedmioty. Wola wpierw
i zasadniczo zmierza do dobra ogólnego. Można też powiedzieć, że zasadniczo
pragnie samej istoty dobra. Temu pierwszemu i głównemu przedmiotowi odpowiada
chcenie jako podstawowy akt woli. Chcenie dotyczy dobra samego w sobie, które
przyjmuje postać celu i jest pożądane w sposób bezwzględny. Jednocześnie
chcenie celu i dobra ogólnego staje się fundamentem dla wszystkich innych aktów
woli. Zatem chcenie stanowi jakby samą istotę działania woli, a tym samym
pewien wewnętrzny napęd dla wszystkich jej aktów.
Tomasz
twierdzi, że chcenie woli i jej zasadniczy przedmiot zostały stworzone i nadane
woli przez Boga wraz z jej naturą i naturalną skłonnością. Dopiero w oparciu o
te podstawowe parametry wola może pożądać konkretnych rzeczy. Ale nawet w nich
poszukuje zawsze owej zasady pożądania, jaką jest istota dobra czy dobro
ogólne. Dlatego wszystkie rzeczy wola traktuje jako środki wiodące do celu
będącego doskonałym dobrem. Nie pragnie już ich w sposób bezwzględny, lecz
jedynie ze względu na cel. Toteż środków dotyczą inne akty woli. Wola daje
bowiem zgodę lub przyzwolenie na różne środki, a ostatecznie wybiera tylko
jeden z nich. Zgoda i wybór są więc jakby drugorzędnymi aktami woli, dzięki
którym dokonuje ona akceptacji dóbr szczegółowych i niepełnych.
Trzeba
zatem stwierdzić, że wola stanowi władzę jakby dwupoziomową, podobnie jak
intelekt. Dobra absolutnego chce bowiem w sposób bezwzględny i dąży do niego z
naturalną koniecznością. Natomiast do szczegółowych przedmiotów wola kieruje
się ze względu na dobro ogólne i wybiera je jako środki wiodące do tego dobra
jako do celu.
Owa
dwupoziomowość i dwutorowość działania woli jest możliwa z tego powodu, że jest
ona władzą czysto duchową i nie posługuje się żadnym narządem cielesnym.
Zbierając te wszystkie ustalenia możemy powiedzieć, że wola stanowi wyższą
władzę duchową i niematerialną. Posiada również dwupoziomową strukturę
wewnętrzną analogicznie do poznania umysłowego. W akcie chcenia wola kieruje
się do dobra jako celu samego w sobie, zaś w akcie wyboru dokonuje akceptacji
pewnego dobra szczegółowego, które jest użyteczne jako środek prowadzący do
celu. Dlatego Tomasz raz określa wolę jako władzę chcenia, a innym razem jako
władzę wyboru, czyli wolną decyzję.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz