3.3.
Podsumowanie i wnioski
Zagadnienie wolnej decyzji pojawia się u św. Tomasza w kontekście wyboru przez człowieka konkretnego działania. Już poprzednio pisaliśmy, że wola kieruje się zasadniczo ogólnym pojęciem dobra i celu. A przecież konkretne ludzkie działania Tomasz traktuje jako rzeczy szczegółowe i przygodne. Musi więc istnieć pewnego rodzaju przejście i transmisja pomiędzy ogólną tendencją i skłonnością woli a postanowieniem i realizacją poszczególnych działań. Właśnie takie przejście od ogółu do szczegółu dokonuje się w procesie wolnej decyzji. Według Tomasza obejmuje on elementy poznawcze i elementy pożądawcze, które decydują o możliwości rozstrzygania pomiędzy konkretnymi działaniami.
Tomasz
definiuje wolną decyzję jako zdolność rozstrzygania w sposób wolny. Dzięki niej
człowiek decyduje o swoim postępowaniu i w pełni nad nim panuje. Zastanawiając
się nad tym, gdzie w ludzkiej duszy umiejscowić tego rodzaju zdolność, Tomasz
rozważał różne stanowiska. Odrzucił pogląd, że wolna decyzja jest sprawnością,
ponieważ stałoby to w sprzeczności z samą naturą wolnej decyzji. Nie zgodził
się również z tezą, żeby wolna decyzja stanowiła dwie lub więcej władz, bądź
też jakąś sumę tych władz. Sam natomiast doszedł do wniosku, iż wolna decyzja
jest władzą woli, ale ujętą ze względu na jej specyficzne działanie, jakim jest
wybór dobra użytecznego.
Tomasz
uznał bowiem wybór za właściwy akt wolnej decyzji. Ale przyznał jednocześnie,
że w tym działaniu, jakim jest wybór, zbiegają się elementy poznawcze i pożądawcze.
Jego zdaniem, ze strony poznawczej potrzebny jest namysł, zaś ze strony
pożądawczej konieczna jest akceptacja w pożądaniu tego, co zostało
rozstrzygnięte dzięki namysłowi. Namysł prowadzi do wyrażenia sądu, w którym
rozstrzygamy, co należy przedłożyć nad czymś innym. Cała ta operacja poznawcza
jest możliwa dzięki zdolności rozumu do zestawiania i porównywania różnych
rzeczy ze sobą. Tomasz twierdzi, że rozum poznaje relacje zachodzące pomiędzy
rzeczami i w oparciu o to wydaje swój sąd.
Natomiast
po stronie władzy pożądawczej, czyli woli, konieczna jest akceptacja i
przyjęcie dla tego, co zostało wyrażone w sądzie rozumu. Jest to zarazem
ostateczny wybór danego działania jako środka do osiągnięcia jakiegoś celu.
Przeto wybór dotyczy dobra użytecznego, które ma naturę środka wiodącego do
celu.
Według św.
Tomasza wolna decyzja jest zatem efektem współdziałania dwóch władz — rozumu i
woli. Można zatem mówić o pewnym procesie poznawczo-pożądawczym, którego
skutkiem jest decyzja i wybór odpowiedniego działania. Tomasz przeprowadza
również pewną analogię pomiędzy władzami poznawczymi i pożądawczymi. Twierdzi,
że jak w przypadku poznania mamy do czynienia z intelektem i rozumem, tak w
przypadku pożądania występuje wola oraz wolna decyzja jako władza wyboru. W obu
tych przypadkach Tomasz dowodzi istnienia tylko jednej władzy, czy to
poznawczej, czy to pożądawczej, i do nich się odwołuje, ale przyznaje każdej
różne funkcje i akty. Na zakończenie trzeba stwierdzić, że św. Tomasz uważa
wolną decyzję za władzę woli, ale w jej specyficznej funkcji, jaką jest akt
wyboru.
W tym
miejscu, już na koniec, możemy pozwolić sobie na swobodny komentarz do rozważań
św. Tomasza. Staje bowiem przed nami pytanie, jakie dalsze wnioski można
wyprowadzić z jego analiz. Otóż najważniejszą sprawą, jaka narzuca się w
ogólnym podsumowaniu tematu wolnej decyzji, jest stwierdzenie dużej
przejrzystości i konsekwencji Tomaszowej antropologii. Znakomicie wpasował on
zagadnienie wolnej decyzji w całość swej analizy struktury bytowej człowieka, a
dokładnie — jego duszy. Koncepcja władz duszy, ich przedmiotów i działań
pozwoliła Tomaszowi bardzo precyzyjnie ustalić miejsce wolnej decyzji na mapie
ludzkiej duszy. Rozmieszczenie i układ władz duchowych dokonane w oparciu o ich
działania i przedmioty wydaje się być najważniejszym osiągnięciem Tomaszowej
antropologii. Oczywiście trzeba dodać, że w swoich analizach opierał się on na
rozważaniach Arystotelesa. Ale potrafił je wykorzystać do nowych tematów i
zagadnień, jak choćby zagadnienie wolnej decyzji.
Można powiedzieć, że św. Tomasz wypełnił i zagospodarował te wolne miejsca i pola, które leżały odłogiem w koncepcji Arystotelesa. Tak stało się właśnie z zagadnieniem wolnej decyzji. Tomasz dostrzegł bowiem, że na gruncie woli wolna decyzja spełnia analogiczną rolę i podobne funkcje jak rozumowanie, które przeprowadza intelekt nazywany wtedy rozumem. Jak więc mówimy o intelekcie i rozumie ze względu na ich odmienne akty poznawcze, tak samo możemy wyróżnić wolę jako władzę chcenia oraz wolną decyzję jako władzę wyboru.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz