Człowiek
żyje i działa w realnym świecie. Dzięki umysłowi poznajemy to, co jest realne.
Poznajemy coś realnego w aspekcie prawdy. Natomiast dzięki woli chcemy i pragniemy czegoś
realnego. Chcemy czegoś realnego pod względem dobra. Kiedy takie poznanie i chcenie
spotykają się w konkretnym przypadku, to znaczy kiedy celują w tę samą
realność, wtedy pojawia się realny cel naszego działania. Nasze działania muszą
być skierowane do czegoś realnego, czego realność potwierdza prawda poznania
oraz dobro chcenia. Celem działania powinna być prawdziwa i dobra realność (na
ogół realny byt). Celem działania nie powinno być jakiekolwiek pojęcie albo
pomyślana wartość. Dzisiaj jest to najczęstszy błąd naszego postępowania.
Jeśli
stoi przed nami realny cel, to należy się zastanowić nad możliwościami
osiągnięcia tego celu. I dopiero na tym etapie włącza się do działania myślenie
rozumu i decyzja woli (zdolność wybierania). Już Woroniecki dostrzegł u Tomasza
dwutorowość działań woli i umysłu, chodzi o chcenie i wybór (wolną decyzję) w
przypadku woli, oraz o poznanie i namysł w przypadku umysłu. Wyróżnione w obu
przypadkach działania mają zupełnie odmienny charakter. Poznanie i chcenie
pokazują nam faktyczną realność, natomiast namysł i akceptujący wybór będą
wykorzystywane do zdobywania potrzebnych realnych rzeczy. Nie należy więc
mieszać lub zamieniać roli poszczególnych działań władz duchowych.
Chcenie
woli i poznanie umysłu stanowią zasadnicze działania tych władz. Te działania
nie są jednak samorzutnymi działaniami władz duszy, lecz są im nadawane przez
wyjątkową aktywność egzystencjalnego podmiotu osoby, który jest zawarty w
ludzkim istnieniu (esse). To dzięki aktywności podmiotu osobowego powstały na
poziomie możności istotowej nasze władze duchowe i dalej dzięki odpowiednim
aktom wola i umysł otrzymały właściwe zasady działania. Dzięki aktom
kontemplacji umysł zdobył zasadę słowa prawdy (czyli poznania prawdy), zaś wola
dzięki aktom sumienia zdobyła zasadę czynu dobra (czyli chcenia dobra). Dzieje
się tak dlatego, że ani wola, ani umysł nie są w stanie działać same z siebie,
ponieważ są potencjami (potentiae animae), czyli jedynie zdolnościami do
działania (możliwościami).
Dopiero
gdy władze duchowe stracą kontakt z aktami osobowymi, wtedy pojawiają się w
nich jakby wtórne działania możnościowe. Takie działania nie mogą jednak
docierać do istniejącej realności, lecz dzięki posiadanemu charakterowi
możliwości uzyskują zupełnie nowe zdolności i możliwości. I tak pojawiające się
myślenie uzyskuje możliwości zestawiania, porównywania i porządkowania (ogólnie
opracowywania) efektów poznania ujętych w sposób pojęciowy. Natomiast działanie
woli polegające na wybieraniu różnych działań pozwala na realizowanie działań
pośrednio prowadzących do celu. Tak więc myślenie i wybierania odpowiadają za
większość naszych działań przeprowadzanych na co dzień. Bez tych działań nie
moglibyśmy się niczego nauczyć, bo codzienna praktyka polega na uczeniu się i
powtarzaniu różnych sposobów działania.
Jednak
nie możemy zapominać, że nasze osobowe działania mają charakter celowy. Dlatego
początkiem realnego działania musi być akceptacja realnego celu. Za to
odpowiada realistyczne poznanie i realne chcenie woli. Dopiero kiedy już
przyjmujemy realny cel działania, dopiero wtedy możemy rozważać sposoby
dotarcia i osiągnięcia tego celu. I tutaj wykorzystujemy zdolności naszego
myślenia (myślenia, które nie jest poznaniem, ale które ma zdolność
antycypowania możliwości działań pośrednich, czyli wirtualnego porównywania
różnych sposobów działania).
Ale
nie wolno wyznaczać dowolnego celu na podstawie myślenia, bo wtedy rozmijamy
się zupełnie z realnością. Myślenie określa jedynie różne idee, co powoduje, że
odnosimy się wtedy do czegoś nierealnego. Jeżeli zaś pragniemy osiągnąć jakąś
ideę, to okazuje się, że musimy zastosować działania ideologiczne, czyli
pozorne.
Na koniec możemy postawić tezę, że człowiekowi do życia w realnym świecie potrzebne są podwójne działania umysłu i woli. Działania główne (poznanie i chcenie) określają kierunek i cel naszego postępowania, natomiast dalsze działania poboczne (myślenie potrzebne do namysłu oraz akceptujący wybór) są konieczne do przyjęcia odpowiednich środków (pośrednich sposobów działania) prowadzących do osiągnięcia celu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz