1.Kim jest człowiek? Człowiek
jest osobą.
2.Człowiek jest przede wszystkim
osobą.
Jeżeli chcemy prowadzić
rozważania na temat człowieka, to należy wyjść od stwierdzenia, że człowiek
jest osobą. Inaczej pominiemy najważniejszy element ludzkiego bytu, co
zaprowadzi nas na manowce.
3.Człowiek jest osobą. W związku
z tym należy jasno określić, czym jest osoba. Otóż osoba ludzka jest
podmiotowością istnienia, stanowiącego główną zasadę realności ludzkiego bytu. Realny
byt człowieka składa się z aktu istnienia oraz możności istotowej, którą
potocznie nazywa się naturą człowieka.
4.Osoba ludzka nie jest więc
naturą ani częścią natury człowieka. Trzeba jednak powiedzieć, że osoba jest nierozerwalnie
powiązana z naturą, a zwłaszcza z jej sferą duchową (co przedstawimy dalej).
5. Osoba ludzka przyczynuje naszą
duchowość, czyli odpowiada za rzeczywisty kształt tej duchowości. Natomiast
naszą cielesność kształtuje bezpośrednio podmiotowość życia (również zawarta w
istnieniu ludzkiego bytu).
6.Dlatego sensowne jest
stwierdzenie, że człowiek jest osobą uduchowioną i wcieloną (ucieleśnioną).
7. Takie postawienie kwestii
rozumienia człowieka pozwala właściwie ująć zagadnienie duszy i ciała. Otóż
osoba oraz życie (moc ożywcza) stanowią dwie rzeczywiste podmiotowości
sprawcze, natomiast natura ludzka złożona niejako z duszy i ciała stanowi
jedynie dwa podmioty wykonawcze. Oznacza to, że natura nie może działać bez
sprawczej aktywności podmiotu osobowego i podmiotu ożywczego. Cała moc
sprawcza, jaka przysługuje człowiekowi, jest bowiem zawarta w akcie istnienia,
który pochodzi bezpośrednio od Boga w akcie stworzenia człowieka.
8. Rozważania dotyczące ludzkich
działań należy więc rozpoczynać od wskazania na aktywność sprawczą osoby i
życia.
9. Człowiek jest osobą. Osobę
stanowi podmiotowość istnienia. Dzięki temu osoba (jako stwarzana przez Boga)
otrzymała odpowiednią moc sprawczą i dlatego mogła przyczynować powstanie sfery
duchowej.
10. Natomiast podmiotowość życia
również pochodząca bezpośrednio od Boga przyczynuje powstanie naszej
cielesności, czyli organizmu żywego.
11. W ten sposób powstaje ludzka
natura, czyli możność istotowa bytu ludzkiego. Potocznie mówi się o duszy i
ciele. Arystoteles posługiwał się tutaj określeniem forma i materia.
12. W świecie, w jakim żyjemy,
obserwujemy ludzkie działania, które przypisujemy oczywiście ludzkiej naturze.
Tak to wygląda na pierwszy rzut oka. Można powiedzieć, że obserwujemy ludzką
naturę w rzeczywistym działaniu. Dlatego rozważania naukowe skupiają się
wyłącznie na działaniach ludzkiej natury.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz