25.08.2018

SŁOWNIK ANTROPOLOGICZNY 8

30.Godność człowieka należy przypisać osobie, czyli samej podmiotowości istnienia. Godność określa szczególną rangę podmiotu osobowego. Chodzi przede wszystkim o własności transcendentalne, które cechują osobę ludzką. Podmiotowość osobową tworzą trzy własności – prawda, dobro i piękno. Można je nazwać własnościami istnienia lub własnościami egzystencjalnymi. Są to pierwsze i pierwotne własności realności aktu istnienia, które stanowią Boski obraz w człowieku. Można również dodać, że obrazują one nasz związek z Bogiem, związek wynikający z aktu stwórczego. Gogacz określa je jako własności osobowe, gdyż dotyczą samej osoby, w odróżnieniu od własności nieosobowych, czyli własności egzystencjalnego życia (żywotności ożywczej). Z kolei te własności życiowe wyznaczają nasze podobieństwo do Boga, do Boga Żywego.

31.Godność obejmuje więc realność osoby, która manifestuje się poprzez transcendentalne własności prawdy, dobra i piękna. Te własności stanowią zarazem źródło osobowej aktywności, czyli źródło aktów kontemplacji, sumienia i upodobania. Godność należy więc przypisać samej osobie człowieka, a nie naszej naturze lub działaniom tej natury. Godna najwyższego szacunku jest każda ludzka osoba, ponieważ to właśnie osoba jest w człowieku czymś najdoskonalszym, jest to najdoskonalsza postać realności. Godność, którą tworzą własności osobowe, jest jednocześnie fundamentem osobowej aktywności człowieka, która doskonali naszą naturę z jej duchowymi działaniami.

32.Sama dusza nie posiada godności. Dawniej, gdy pojmowano człowieka jako złożonego z duszy i ciała, uważano, że czymś najdoskonalszym jest dusza człowieka, która miałaby być stwarzana przez Boga. Dlatego obrazu i podobieństwa poszukiwano w ludzkiej duszy (zob. Augustyn). Ale to jest poważny błąd, ponieważ Bóg stwarza bezpośrednio istnienie człowieka (wraz z podmiotowościami  osoby i życia). Stąd godność należy przypisać osobie i być może również podmiotowości życia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz