45.Własną osobę możemy ujawnić
poprzez budowanie własnej osobowości na poziomie duchowym i cielesnym.
Osobowość powstaje dzięki oddziaływaniu aktów osobowych na nasze władze duchowe
i tworzeniu w nich odpowiednich działań i sprawności (czyli cnót osobowych).
Tak powstaje cnotliwe życie, czyli życie moralne. Osobowość stanowi duchową
podmiotowość dla moralnego życia. Życie moralne polega na podejmowaniu
zewnętrznych działań moralnych, czyli na działaniach osobowych. Działania
moralne biorą swój początek z podmiotu osobowego. Tego nie można wyćwiczyć, jak
chciał Arystoteles.
46.Rozwinięciem osobowej
aktywności jest nasze życie moralne. Moralność człowieka przejawia się w
działaniach natury duchowo-cielesnej. Jednak działania naturalne nie są efektem
samodzielności ludzkiej natury. One są skutkiem aktywności ludzkiej osoby.
Podmiotowość osoby podejmuje i realizuje akty osobowe, które przechodzą do
władz duchowych i sprawiają w nich wyjątkowe zasady działania. Akty
kontemplacji sprawiają w umyśle słowo prawdy (wiele słów) jako szczególną
zasadę poznawczą i komunikacyjną. Z kolei akt sumienia pobudzają w woli czyny
dobra, które wywołują działania osobowe skierowane do innych osób, a polegające
na pełnej afirmacji osobowego dobra. I wreszcie akty upodobania uruchomiają w
naszej uczuciowości przeżycia piękna odnoszące się do naszego ludzkiego życia.
Mamy wtedy do czynienia z fascynacją życiem, czyli szczególną wrażliwość na
ludzkie życie od momentu poczęcia aż do śmierci.
47.Podejmowanie przez władze
duchowe tych osobowych działań prowadzi do powstania w nich odpowiednich cnót
moralnych. Będą to cnoty osobowe – wiara, nadzieja i miłość. Teologia nazywa je
cnotami teologicznymi, ponieważ dowiedziała się o nich z objawienia Bożego
(Ewangelie oraz listy Pawłowe). Te cnoty są związane z aktywnością naszej
osoby, która z kolei jest skutkiem nawiązania przez Boga relacji osobowych z
człowiekiem. Jest to więc wyraz łaski Bożej przekazywanej w sakramentach
Kościoła Katolickiego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz