Słowo
prawdy stanowi moc poznawczą naszego umysłu
Słowo prawdy stanowi moc poznawczą naszego
umysłu. Jak łatwo się domyślić, słowo prawdy nie ma nic wspólnego z myśleniem.
Słowo prawdy napędza nasze poznanie tego, co realne, umożliwiając nam
rozumienie realności. Bez tej poznawczej mocy nasz umysł staje się bezsilny
wobec zewnętrznej, ale także wewnętrznej, realności. Umysł zaczyna wtedy karmić
się danymi zmysłowymi nabudowując na tym grząskim gruncie swoje abstrakcyjne
myślenie, czyli tworzenie treści intencjonalnych. Skutkiem staje się myślenie o
rzeczywistości bez żadnego poznania umysłowego ani bez żadnego rozumienia
(czyli faktycznego kontaktu poznawczego). Kant mówił w tym wypadku o scalaniu
wrażeń w przedmioty zjawiskowe (fenomeny). Coś się nam jawi lub przedstawia
(takie Vorstellungen), lecz to nie
znaczy, że poznaliśmy realność. Bo to, co realne jest według Kanta
niepoznawalne. Oczywiście trzeba dodać, że tylko dla naszego myślenia, a nie
dla umysłu. Pod wpływem takiego myślenia nasz umysł zmienia się w świadomość, a
dalsze filozofowanie staje się fenomenologią najpierw u Hegla, a później u
Husserla.
Żeby przywrócić umysłowi poznanie realności
konieczne jest nawrócenie się na rzeczywistość. Jednak takie nawrócenie albo
zwrot czy nawet przewrót musi dokonać się na gruncie samej osoby, czyli naszej
podmiotowości istnienia. Dlatego wydaje się, że do takiego zwrotu potrzebna
jest osobowa miłość. Dopiero gdy osoba zakocha się w tym, co realne, tzn. w
innej realnej osobie, wtedy wzmaga się jej aktywność na wszystkich polach,
również w zakresie poznania. Z tego względu wysyła do umysłu akty kontemplacji,
które skutkują przyjęciem i pojawieniem się w umyśle słowa prawdy. Dzięki temu
nasz umysł odzyskuje zdolności poznawcze oraz zdolności rozumienia
rzeczywistości, czyli uzyskuje realną moc
poznawczą. Otóż nasze myślenie dysponuje jedynie możliwościami poznawczymi, które nie zapewniają nam kontaktu z rzeczywistością.
Wszystko to dzieje się w sposób doskonały,
gdy osobowa miłość dotyczy Boga (Osoby Boskiej). Ale nawet realne umiłowanie
drugiej osoby ludzkiej (gdy mężczyzna kocha kobietę a kobieta mężczyznę)
skutkuje wzajemnym uaktywnieniem się osoby człowieka. Osobowa relacja miłości
wzbogaca bowiem aktywność całej osoby. Dzięki temu duchowość człowieka zostaje
znacznie wzbogacona i ożywiona. Wówczas nawet uczuciowość zostaje wzmocniona
aktami upodobania i doświadcza fascynacji pięknem życia. Toteż wzbogacona
duchowość jest w stanie nawiązać realny kontakt z rzeczywistością, a nie
odgradzać się od niej swoimi pomysłami. Na tym właśnie polega realne życie
człowieka.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz