23.01.2016

Rozważania wokół sumienia (5)



(5) [Sumienie II ] Osobowa godność człowieka ujawnia się nam poprzez sumienie. Godność przemawia do nas głosem (słowem) sumienia. Urzeczywistniona w relacjach osobowych godność przemawia do nas w sumieniu. Sumienie wydaje się być w nas głosem (słowem) godności. Osobowe istnienie człowieka wyraża się w godności. Z kolei godność ujawnia się w sumieniu. Możemy więc uznać, że to osobowe istnienie przemawia do nas głosem sumienia. Sumienie jest zatem głosem tego, co w człowieku najgłębsze i najważniejsze. Sumienie jest więc głosem samej osoby człowieka. Osoby, która zaczyna już działać, czyli urzeczywistniać się w relacjach osobowych. Sumienie przemawia w człowieku wtedy, gdy nawiązują się relacje osobowe. Najpierw relacje osobowe z Bogiem, a następnie z innymi ludźmi. Dlatego możemy powiedzieć, że relacja z Bogiem jest pierwszym źródłem dla sumienia i jego głosu. Natomiast relacja z drugim człowiekiem (osobą ludzką) stanowi drugie (powtórne) źródło sumienia. Będą to zarazem najgłębsze źródła i zasady naszej moralności – naszym czynów moralnych. Źródłem i przyczyną głosu sumienia (jako słowa godności) są nawiązane relacje osobowe. To właśnie te relacje łączą nas z realnym dobrem i poprzez sumienie informują nas o tym dobru. Tak więc to sumienie informuje nas o osobowym dobru i osobowej prawdzie, oraz o szczególnej randze osobowej realności człowieka. Informuje nas o tym sumienie, a nie nasze myślenie lub wiedza etyczna.

Dlatego bez relacji osobowych i bez sumienia (jako informacji o nich) nie będzie prawdziwej moralności, bo inaczej nie będziemy mieli kontaktu z osobowym dobrem. Wówczas możemy tworzyć różne koncepcje etyczne, czyli możemy tworzyć wiedzę o dobru. W ten sposób powstawały kolejne teorie etyczne – eudajmonizm, hedonizm, racjonalizm lub woluntaryzm, naturalizm, deontonomizm, autonomizm. Ale wszystkie te koncepcje nie były w stanie dotrzeć do faktycznego i realnego dobra człowieka – do godności osoby.

Źródłem moralnego działania człowieka musi być sumienie, gdyż tylko ono kontaktuje nas ze sferą osobową w człowieku, pozwala nam dotrzeć do samej godności człowieka. Działanie moralne ma szczególny charakter. Nasza afirmacja dobra osoby powinna być bezwzględna i przez to bezinteresowna. Dlatego działanie moralne jest bezinteresowne. A w związku z tym źródłem moralności musi być ta zdolność, która zapewnia nam dotarcie do dobra bezwzględnego i kontakt z nim. Jest to jednocześnie zdolność, która ukazuje nam powinność i konieczność wyboru tego dobra. Tą zdolnością jest sumienie. Ono ukazuje nam właściwe dobro człowieka, czyli godność jako dobro osobowe. Nasza godność domaga się bezwzględnej akceptacji. Domaga się wprost miłości. Dlatego mówimy, że właściwym odniesieniem do osoby i jej osobowej godności jest miłość. Miłość jest więc pełnym i właściwym wyrazem moralności człowieka. Miłość jest powinnością moralną człowieka.

Natomiast nasza wiedza, nasze myślenie są jedynie źródłem działania rozumnego i świadomego. Rozum jest ogólnie zasadą działania ludzkiego. Ale nie wszystkie nasze działania mają charakter moralny. Działanie rozumne nie musi być od razu działaniem moralnym. Często staje się działaniem niemoralnym, np. gdy wiemy i planujemy, jak kogoś oszukać. Otóż nasze rozumne działania mogą mieć i mają dwojaką postać – albo pozytywną, albo negatywną. Raz są dobre, a innym razem są złe. Potrzebna jest więc szczególna reguła i regulacja, która nakazuje nam czynić dobro i strzeże przed porzuceniem go. Taką rolę pełni w nas sumienie i świadomość moralna.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz