21.Nieustannie zastanawiamy się,
jak żyć? To pytanie zrobiło ostatnio karierę polityczną. Każdy człowiek uważa,
że stać go na własny pomysł na życie. Niektórzy idą nawet dalej twierdząc, że
najlepiej poużywać sobie w życiu, bo życie jest jedno. Musimy sobie zdawać
sprawę, że nasze codzienne życie jest nastawione na używanie różnych rzeczy. Na
co dzień posługujemy się potrzebnymi przedmiotami i urządzeniami. Tak wygląda
nasza codzienność. Jeżeli jesteśmy zbytnio zaangażowani w sprawy codzienne, to
odruchowo wyrabiamy w sobie nawyk używania różnych rzeczy, bo zawsze się nimi
posługujemy. Niestety takie przyzwyczajenia mogą być łatwo przenoszone na
ogólne cele życiowe. Dlatego ludzie podchodzą do życia w sposób użytkowy.
Trzeba sobie w życiu poużywać.
Takie podejście do życia stawia
nas przed podstawowym problemem, czym jest ludzkie życie. Życie jest przeżywane
przez człowieka. Jest więc tym, co przeżywamy. To przeżywanie dotyczy naszej
uczuciowości, która działa na granicy między duchowością a cielesnością. Można
zatem stwierdzić, że o ludzkim życiu informują nas uczucia, a nie myślenie. Nie
wolno jednak zapominać, że to uczuciowe przeżywanie jest związane również z
osobowym pięknem. Tak więc przeżywanie objawia nam ludzkie piękno, które
kształtuje nasze życie.
Przeżywanie lub przeżycie nie
jest żadnym aktem świadomości. Błędem nie do wybaczenia (czyli oszustwem) jest
posługiwanie się w fenomenologii określeniem „przeżycie świadomościowe”. To nie
świadomość cokolwiek przeżywa, lecz nasza uczuciowość. Przeżycie dotyczy bowiem
piękna albo życia, które jest obrazem piękna. Przeżycie piękna jest działaniem
uczuciowości, ale musi być pobudzone przez osobowe akty upodobania. Bez aktu
upodobania nie ma przeżycia piękna, bo wtedy uczuciowość poddaje się doznaniom
przyjemności, w których nie ma nic pięknego. Przeto możemy powiedzieć, że nasze
życie przeżywa uczuciowość, która podejmuje działania duchowe, które dotyczą
ludzkiego życia kształtującego zarówno naszą cielesność, jak i naszą duchowość.
Ludzkie życia posiada charakter
osobowy, gdyż wypływa z osobowej podmiotowości człowieka. Jest ono związane z
osobowym pięknem człowieka. Życie jest obrazem piękna. Toteż powiedzielibyśmy,
że osobowe piękno człowieka znajduje swój bezpośredni wyraz i ekspresję właśnie
w ludzkim życiu. O tym życiu nie poinformuje nas ani umysł, ani świadomość, bo
życie nie podlega władzom poznawczym. Życie ma jakiś unikalny charakter
(charakter przeżyciowy), który możemy doświadczyć jedynie przy pomocy
uczuciowości. Tylko uczuciowość sięga i dotyka osobowego piękna i dlatego
potrafi przeżywać życie jako obraz piękna. Życie objawia więc osobowe piękno
człowieka.
Stąd ludzkie życie nie jest tylko
jakąś zasadą biologiczną, lecz niesie ono ze sobą coś osobowego, czyli piękno
osoby. Ludzkie życie nie jest tylko funkcją cielesnego organizmu żywego. Tutaj
wcale nie chodzi o funkcje biologiczne (zasada ożywcza). Życie biologiczne jest
tylko zasadą organizującą naszą cielesność. Natomiast ludzkie życie jest
wyrazem i ekspresją samej osoby. Dlatego powinno być rozpatrywane jako przykład
osobowej aktywności. Toteż swoje życie człowiek przeżywa na poziomie duchowej
uczuciowości. W swoim życiu człowiek poszukuje piękna, ale również prawdy i
dobra.
Należy stwierdzić, że życie jest
ciekawe lecz trudne. Niemniej warto się potrudzić w swoim życiu. Warto się
potrudzić, żeby doskonalić własne życie, ale przede wszystkim należy się
potrudzić, żeby pomagać innym osobom. Wtedy z pewnością odnajdziemy piękno
swojego życia. Trzeba też dodać, że powinniśmy ofiarować swoje piękno – właśnie
piękno życia – drugiej osobie. Człowiek żyje nie tylko dla siebie (dla swojego
egoizmu), ale raczej dla innych osób. Dlatego powiemy, że ludzkie życie ma
wymiar wspólnotowy, a nie tylko indywidualny. Dbając o życie musimy zadbać
także o łączność wspólnotową. Jest więc jasne, że ludzkie życie odbywa się we
wspólnocie (najpierw we wspólnocie rodzinnej, a później w szerszym wymiarze
społecznym we wspólnocie lokalnej lub narodowej).
Ten wspólnotowy wymiar naszego
życia jest bardzo ważny, gdyż łączy się z działalnością artystyczną i twórczą
człowieka. Życie wspólnotowe przybiera bowiem postać kultury i sztuki. Przecież
kultura i sztuka to są te dziedziny ludzkiej działalności, które są nastawione
na przekazywanie życiowego piękna. Ukazując osobowe piękno wspierają i
urozmaicają nasze życie, codzienne życie. Zarówno kultura jak też sztuka
odwołują się do ludzkiego przeżywania piękna. Stąd można uznać, że kultura i
sztuka nadają kształt piękna naszemu życiu. Tak naprawdę nie ma ludzkiego życia
bez kultury. Człowiek powinien prowadzić życie kulturalne, zaś tworzona kultura
powinna służyć pięknemu przeżywaniu życia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz