Heidegger
odkrył sposób bytowania realności (rzeczywistości, czyli bytu w całości). Ten
sposób nazwał byciem. Byt jest – to znaczy, że jest obdarzony byciem. Bycie
(jako sposób bytowania) leży u podstaw całego bytu.
Na
tym tle wyróżnia się człowiek. Człowiek jest tu szczególnym bytem. Znaczy to,
że człowiek bytuje w szczególny sposób. Heidegger określa to ludzkie bycie
mianem Dasein – jestestwo, czyli bycie-tu-oto. To ludzkie bycie nazywa też
egzystencją. Egzystencja oznacza właśnie ów wyjątkowy sposób ludzkiego bycia.
Człowiek
jest bytem, w którym ujawnia się samo bycie. Ludzkie jestestwo jest otwartością
bycia. Ta otwartość i prawda bycia wyrażają się w ludzkiej świadomości
(przytomności). Ludzka świadomość ma możliwość ujawniania bycie. Ale
ujawniające się bycie staje się już byciem-w-świecie.
Najpierw
więc człowiek ujawnia swoje bycie. Egzystencja otwiera człowieka w nim samym.
Otwiera go „dla bycia”. Egzystencja jest otwartością człowieka.
To
otwarcie człowieka wyraża się w mowie. Mowa wypowiada egzystencję. Ludzka
egzystencja wypowiada siebie. Mowa wyraża otwartość egzystencji, wypowiada
otwartość ludzkiego bycia (jestestwa). Ludzkie bycie charakteryzuje się
otwartością, a jednocześnie zdolnością lub możliwością ujawniania siebie, czyli
wypowiadania i wyrażania tej otwartości na zewnątrz.
Ludzkie
bycie zostaje wyrażone jako bycie-w-świecie. Człowiek jako jestestwo ujawnia
świadomość, co prowadzi już bezpośrednio do realizacji siebie jako
bycia-w-świecie. Można zatem przedstawić to jako następującą zależność. Mamy
więc najpierw ludzką egzystencję (otwartość jestestwa). Dalej ta egzystencja
przejawia się i wyraża jako świadomość (przytomność). Świadomość ma swoje
źródło w otwartości (odkrywaniu) egzystencji, w otwartości ludzkiego bycia.
Świadomość jest z kolei związana z mową i myśleniem. Świadomość wyraża się w
myśleniu (rozumieniu) i w mowie. Rozumienie i mowa prowadzą do przedstawienia
człowieka na zewnątrz. W ten sposób ludzkie bycie zostaje już wyrażone i
wypowiedziane na zewnątrz. Ludzkie bycie wydarza się wtedy w świecie.
Egzystencja przekształca się w transcendencję. Człowiek przekracza,
transcenduje siebie stając się byciem-w-świecie. Człowiek wypowiada siebie w
świecie i dla świata. Tym samym ludzkie bycie sytuuje się już w nowej
płaszczyźnie. Zakorzenia się w świecie. Zyskuje przez to nowy sposób bycia –
właśnie bycie-w-świecie. Konkretne ludzkie bycie (bycie-tu-oto) staje się już
byciem-w-świecie. Wydaje się, że cała aktywność człowieka (poznanie i
działanie) sprowadza się do tych przemian, ale i zamyka się w nich (czyli w
rozwoju świadomości).
Stawanie
się człowieka jest rozwojem i przebiegiem jego świadomości. W tym stawaniu się
człowieka mowa pełni bardzo ważną rolę. Mowa rodzi się z samej otwartości
bycia. Właśnie z powodu otwartości bycie ma potrzebę wyrażania się na zewnątrz.
Heidegger powiada, że bycie się wydarza. Bycie wydarza się w człowieku i
poprzez człowieka. Bycie wyraża się w mowie. Nasza świadomość, nasze myślenie
nasłuchują głosu bycia, aby móc wyrazić to w swoim słowie. Słowo staje się
wypowiedzeniem bycia przez naszą świadomość. Człowiek ma zdolność wypowiadania
siebie, swojego bycia, swojej egzystencji. Człowiek wypowiada w ten sposób
swoje bycie-w-świecie. Ale ludzkie bycie-w-świecie ma charakter świadomościowy
(poznawczy, albo nawet kulturotwórczy). Inaczej mówiąc, bycie-w-świecie jest
już wiedzą człowieka. Ta wiedza transcenduje egzystencję (jako pierwotny sposób
ludzkiego bycia).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz