Sztuka powieści Kundery:
1.Powieść nie bada
rzeczywistości, lecz egzystencję. A egzystencja nie jest tym, co się wydarzyło,
jest polem ludzkich możliwości, tym wszystkim, czym człowiek może się stać, do
czego jest zdolny. Powieściopisarze kreślą mapę
egzystencji, odkrywając tę czy inną ludzką możliwość. Ale powtórzmy raz
jeszcze: istnieć oznacza „być-w-świecie”. Należy zatem zrozumieć i bohatera, i
jego świat jako możliwość. U Kafki jest to jasne: Kafkowski świat nie
przypomina żadnej znanej rzeczywistości, stanowi pewną skrajną i nie urzeczywistnioną możliwość ludzkiego świata. Prawdą
jest, że możliwość owa prześwieca przez nasz rzeczywisty świat i zda się
zwiastować naszą przyszłość. Toteż mówi się o profetycznym wymiarze dzieł
Kafki. Gdyby jednak w jego powieściach nie było niczego proroczego, nie
utraciłyby one swej wartości, jako że uchwyciły pewne możliwość egzystencji
(możliwość człowieka i jego świata) i dzięki temu pokazują nam, czym jesteśmy i
do czego jesteśmy zdolni. (s.42-43)
I dalej po następnym pytaniu:
2. Wedle Brocha Historię tę można
śmiało określić jako proces upadku wartości. (…) Broch był oczywiście
przekonany o słuszności swego historycznego osądu; mówiąc inaczej, przekonany,
że możliwość świata, którą oddawał, była możliwością urzeczywistnioną.
Spróbujmy jednak wyobrazić sobie, że się mylił i że równolegle do procesu
upadku toczył się inny proces – jakiś pozytywny rozwój, którego Broch nie
potrafił dostrzec. Czy podważałoby to jakkolwiek wartość Lunatyków? Nie. Albowiem proces upadku wartości jest bezwzględną
możliwością świata ludzkiego. Liczy się zrozumienie człowieka rzuconego w wir
tego procesu, zrozumienie jego gestów, postaw. Broch odkrył nieznany obszar
egzystencji. Obszar egzystencji oznacza: możliwość egzystencji. Mniej istotne
jest to, czy możliwość ta urzeczywistni się, czy nie. (s.43)
3. Dalej Kundera mówi już o
„możliwej sytuacji człowieka” (s.44) i to jest chyba lepsze określenie niż
„możliwość egzystencji”.
4. Jakie są możliwości człowieka
w pułapce, którą stał się świat? (…)
Świat według Kafki: świat
powszechnie zbiurokratyzowany. Biuro nie jako zjawisko społeczne, jedno wśród
wielu innych, lecz jako istota świata. (…) Haszek w Przygodach… nie opisuje
wojska jako jednego ze środowisk społeczeństwa austro-węgierskiego, lecz jako
nowożytną wersję świata. Podobnie jak system sprawiedliwości u Kafki, wojsko u
Haszka jest jedną wielką instytucją biurokratyczną, militarną administracją (…)
(s.48)
5. A jak ma się rzecz u Brocha?
Jaka jest jego hipoteza ontologiczna?
Świat to proces upadku wartości
(wartości wywodzących się ze Średniowiecza), proces, który rozciąga się na
cztery wieki Czasów Nowożytnych i jest ich istotą.
Jakie są możliwości człowieka w
obliczu tego procesu? Broch odkrywa trzy takie możliwości: Pasenow, Esch,
Huguenau. (s.49)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz