5.Dlatego Gogacz zaczął mówić o
własnościach osobowych istnienia, które decydują o osobowym charakterze bytu
ludzkiego. Punktem wyjścia dla tych ustaleń była koncepcja relacji osobowych
łączących dwie osoby. Gogacz uznał, że takie relacje wykraczają poza nasze
poznanie i nasze decyzje. One przebiegają na poziomie istnienia i osobowej
podmiotowości. Co więc łączą lub wiążą te relacje? Otóż Profesor odpowiada, że
relacje osobowe łączą miedzy sobą własności transcendentalne dwóch bytów
osobowych. Osobowa prawda jednego bytu łączy się z osobową prawda drugiego
bytu. Dobro z dobrem, zaś piękno z pięknem. Gogacz przyjmuje, że mamy tutaj do
czynienia ze szczególną łącznością na poziomie egzystencjalnym (istnienia).
Takie postawienie tej sprawy każe zarazem szukać podmiotowości osoby również na
poziomie egzystencjalnym. W ten sposób osoba u Gogacza staje się podmiotowością
istnienia, która łączy się z innymi osobami poprzez relacje osobowe. Można
powiedzieć, że to osoba podmiotuje bezpośrednio relacje osobowe.
6.Czym są własności istnienia?
Własności te określają samą aktywność istnienia. Istnienie, jak pokazał św.
Tomasz, posiada status aktu urealniającego cały byt. Istnienie „działa” więc w
ten sposób, że aktualizuje istotę bytu dzięki własnościom transcendentalnym.
Można nawet powiedzieć, że cała moc sprawcza jest zawarta w tych własnościach i
działa poprzez nie. To od mocy sprawczej własności istnienia, którą otrzymują
one od Boga, zależy jakie wyposażenie istotowe otrzyma dany byt. To mogą być
byty mniej lub bardziej doskonałe i aktywne, w zależności od aktywności
własności transcendentalnych. Decyduje to o tym, czy byty są duchowe,
duchowo-cielesne, czy tylko cielesne.
7.W przypadku człowieka mamy do
czynienia z własnościami osobowymi istnienia. Moc sprawcza i aktywność tych
własności tworzy to, co nazywamy osobową podmiotowością istnienia. Jeśli mówimy
o osobie człowieka, że stanowi podmiotowość istnienia, to znaczy, że ten
podmiot tworzą właśnie własności prawdy, dobra i piękna. Ich sprawczość i
aktywność wpływa na wyposażenie duchowe człowieka, które powstaje już na
poziomie istotowym. Dzięki temu człowiek rodzi się jako byt duchowy. Najlepiej
jednak jest mówić, że człowieka jest uduchowioną osobą. Człowiek jest
uduchowioną i wcieloną osobą, ponieważ pozostałe własności transcendentalne
istnienia (Gogacz nazywa je nieosobowymi) stanowiące podmiotowość życia i moc
ożywczą odpowiadają za powstanie cielesności człowieka. Można zatem przyjąć, że
to własności istnieniowe sterują i zarządzają odpowiednim wyposażeniem
istotowym człowieka, czyli ludzką naturą. Inaczej mówiąc, natura człowieka jest
wyznaczana przez zasady określające jego realność. Dopiero w dalszej kolejności
cechy indywidualne tej natury zależą od otaczającego nas środowiska
przyrodniczego, czyli od różnych przyczyn drugorzędnych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz