Narodziny moralności - czyli osobowa aktywność człowieka
1.Zamierzamy przedstawić Państwu osobę człowieka oraz jego osobową aktywność. Musimy sobie od razu zdać sprawę, że to nie jest realność dostępna naukowemu poznaniu, czyli doświadczeniu zewnętrznemu opartemu na zmysłach. Tutaj trzeba się odwołać do doświadczenia wewnętrznego, ale w tym wypadku nie chodzi ani o refleksję, ani o introspekcję. Z osobową aktywnością mamy właśnie do czynienia w duchowym doświadczeniu wewnętrznym. Takie doświadczenie znane jest powszechnie z aktów kontemplacji i sumienia. Ale żeby zrozumieć, co wywołuje takie doświadczenie, trzeba się odwołać do samej osobowej podmiotowości.
1.Zamierzamy przedstawić Państwu osobę człowieka oraz jego osobową aktywność. Musimy sobie od razu zdać sprawę, że to nie jest realność dostępna naukowemu poznaniu, czyli doświadczeniu zewnętrznemu opartemu na zmysłach. Tutaj trzeba się odwołać do doświadczenia wewnętrznego, ale w tym wypadku nie chodzi ani o refleksję, ani o introspekcję. Z osobową aktywnością mamy właśnie do czynienia w duchowym doświadczeniu wewnętrznym. Takie doświadczenie znane jest powszechnie z aktów kontemplacji i sumienia. Ale żeby zrozumieć, co wywołuje takie doświadczenie, trzeba się odwołać do samej osobowej podmiotowości.
2.Czym więc jest osoba? Osoba
stanowi podmiotowość istnienia. Taką tezę jako pierwszy postawił K. Wojtyła (w
artykule Personalizm tomistyczny,
1961). Bóg sprawia osobowe istnienie człowieka, które stanowi początek i zasadę
realności człowieka. Stworzone istnienie jest wyposażone we własności
transcendentalne. Osobową podmiotowość tworzą własności prawdy, dobra i piękna,
o czym pisał Gogacz. Właśnie z racji tych własności osoba posiada moc sprawczą,
która jest podstawą osobowej aktywności. Owa sprawcza moc własności osobowych
najpierw przyczynuje duszę (cały porządek duchowy istoty), czyli odpowiada za
powstanie i działanie władz duchowych. Osobowa aktywność stanowi oddziaływanie
własności osobowych na powstałe władze duchowe. Ona nadaje tym władzom pobudkę
i zachętę do działania, bez czego władze te nie byłyby zdolne do podejmowania
samodzielnych działań.
3.Jeżeli zapytamy teraz, dlaczego
działa osoba, to należy odpowiedzieć, że osoba działa, a właściwie sprawia akty
osobowe dzięki sprawczej mocy własności osobowych. Własności prawdy, dobra i
piękna czerpią i posiadają moc sprawczą od Boga, który stwarza istnienie. To
powoduje, że są w stanie podejmować odpowiednią aktywność. Dlatego powiemy, że
osoba działa na mocy swoich własności istnieniowych. Istnienie stanowiące
początek i zasadę (arche) bytu ma charakter aktu, jak to pokazał św. Tomasz.
Dlatego jego własności charakteryzują się odpowiednią aktywnością. Jest to jak
najbardziej realna aktywność, której źródłem jest podmiotowość istnienia jako
akt, a nie tylko istotowa możność.
4.Już starożytni filozofowie dostrzegali
znaczenie dobra i piękna. Grecy mieli swój ideał kalokagathia. Platon na szczycie rzeczywistości umieścił idee Dobra
i Piękna. Już później w średniowieczu sformułowano teorię własności
transcendentalnych, które należy przypisać każdemu bytowi i każdej realności.
Zdawano sobie sprawę, że własności transcendentalne określają byt w samej jego realności.
To nie są właściwości jakichś poszczególnych kategorii bytów, ale właśnie
własności wszystkich realnych bytów. Każdy realny byt posiada własność prawdy,
dobra i piękna, jedności i różności (odrębności) oraz treściowości
(istotowości?). Scholastyka ukuła formułę, że te własności są zamienne z bytem
(ens et bonum convertuntur). Są
zamienne z bytem, gdyż przysługuję istnieniu bytu, a nie jego istocie. To
dzięki istnieniu byt jest dobry, piękny i prawdziwy, jest jeden i ten sam
(różni się i wyodrębnia od innych) oraz jest określonym bytem o konkretnej
istocie. Własności transcendentalne przysługują bytowi na miarę jego istnienia.
Każdy byt posiada swoją istotę i naturę odpowiednią do sprawczej mocy
istnienia. Każdy byt posiada odpowiednią naturę i działa zgodnie ze
zdolnościami (władzami) tej natury. Sprawcza moc istnienia jest zawarta we
własnościach transcendentalnych, które wyznaczają zakres ontyczny istoty bytu.
Im doskonalsze w bycie są własności istnieniowe, tym doskonalszą istotę będzie
posiadał ten byt.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz