23.01.2014

Moje poszukiwania realnego człowieka



Jeżeli filozofia jest sednem ludzkiej wiedzy, to antropologia filozoficzna jest sednem filozofii. Zawsze interesowała mnie filozofia człowieka w swoich różnorodnych postaciach. Jak głosi wyborcze hasło – człowiek jest najważniejszy – tyle, że w polityce najważniejszy jest „swój człowieka”. Najważniejszym człowiekiem w filozofii jestem ja sam. Badając ludzki byt filozof powinien pamiętać, że chodzi o zrozumienie samego siebie. Filozofia nie dotyczy ideałów lecz realności. Kim jestem? Skąd pochodzę? Dokąd zmierzam? Jest to pytanie o własną tożsamość i różnorodność. O własne istnienie i własną istotę. Tu nie ma miejsca na bzdurne pomysły. Oczywiście, nawet komuś filozofującemu nie jest łatwo zrozumieć siebie. Jednak prawdziwy filozof podejmuje nieustannie kolejne próby.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz