23.04.2024

Przestroga dla Młodych

Jeśli człowiek kieruje się wolnością, to nie wie dokąd ma iść i może dojść wszędzie. Musimy wiedzieć, że nie ma żadnej "wolności do...". To była jedynie cwana zagrywka ideologiczna, żeby naciągnąć młodych ludzi na uwierzenie w realizację pomysłów ideologów. Wolność jest tylko możliwością. Jest nieokreśloną możliwością (nieokreślonością możliwości). Możliwość nie posiada żadnej mocy do osiągnięcia czegokolwiek. Moc - sprawcza moc - jest ukierunkowana. Tylko moc kieruje nas do czegoś realnego. Działając z wewnętrzną mocą wiemy, co trzeba zrobić. Gdy jednak kierujemy się wolnością, wtedy nasze działania rozbiegają się na wszystkie strony. Zostają rozstrzelone nie wiadomo gdzie i dokąd. Nie da się żyć na co dzień wolnością, bo to wprowadza chaos i anarchię. 

Bzdurą okazała się teza, że człowiek działa z wolnej woli (na zasadzie wolności) - ex libero arbitrio. Określenie to (liberum arbitrium) wprowadził do myślenia o człowieku Augustyn. Ale on zdawał sobie sprawę, że człowiek po upadku ma zdeformowaną duchowość. Zarówno myślenie (cogitare) jak i wolność decyzji (liberum arbitrium) była dla niego przykładem błądzącej duchowości (czyli wypaczonego umysłu i bezsilnej woli). Dlatego wołał o potrzebne lekarstwo w postaci łaski. Według niego ta Boska pomoc była niezbędna, aby człowiek mógł oderwać się od wolności myślenia i wolności działania. Widział w łasce moc sprawczą potrzebną człowiekowi do religijnego i moralnego działania. Dopiero dzięki łasce człowiek mógł odzyskać swoją prawdziwą duchowość, która by służyła realizacje jego realności, czyli życia wiecznego. 

Zupełnie inną drogą - drogą czysto filozoficzną poszedł Arystoteles. Swoje rozważania zaczął od samego działania. Otóż działanie (ergon) wymaga jego zdaniem odpowiedniej zasady czyli mocy = ergeia. Ta zasada musi być zawarta w działającym bycie czy substancji, musi być zasadą i mocą wewnętrzną (energeia). Dlatego działanie jest spowodowane wewnętrzną energią, czyli mocą sprawczą. Ponadto dla Arystotelesa energeia oznaczała samo centrum realności w bycie, bo zdawał sobie sprawę, że moc sprawczą posiada tylko realność.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz