Tak naprawdę współczesny powrót do teorii metafizycznej zrodził się z potrzeby zrozumienia człowieka jako osoby (z potrzeby antropologicznego personalizmu). Dokonało się to dopiero w XX wieku. Kiedy zaczęły pojawiać się różne personalistyczne wizje i rozumienia człowieka, co ważniejsi teoretycy doszli do wniosku, że jest to bardzo ważne zagadnienia. Powstają wtedy konkretne koncepcje człowieka jako osoby. Taką znaczącą i mocno oddziałującą koncepcję osoby przedstawił Max Scheler, który był fenomenologiem. Uważał on, że osobą człowieka jest jego świadomość wytwarzająca sobie świat wartości. Taka koncepcja wpisywała się doskonale w tradycję modernistyczną (filozofii nowożytnej). Jednak myśliciele chrześcijańscy, którzy nawiązywali w tym czasie do metafizyki Tomasza z Akwinu, podjęli własne rozważania na temat osoby ludzkiej (wiązało się to z także z potwierdzeniem praw człowieka po II wojnie światowej).
Jeśli chcemy zbudować swoje życie, musimy zacząć od fundamentów. Filozofia zawsze była fundamentem dla ludzkiego życia. Niech tak pozostanie.
21.04.2022
Bierzące rozważania personalistyczne /4
Dziś
możemy z zadowolenie przyznać, że w tym zakresie rozumienia człowieka
jako osoby pierwszorzędne znaczenie odegrała polska szkoła filozoficzna
na KUL-u. Wojtyła w artykule "Personalizm Tomistyczny" z 1962 roku
sformułował tezę, że osoba jest podmiotem istnienia i działania
człowieka. Moim zdaniem, miało to fundamentalne znaczenie dla
identyfikacji osoby w strukturze ludzkiego bytu, ponieważ w ten sposób
osoba zostało powiązana z aktem istnienia, stając się zarazem czymś (lub
kimś) odpowiedzialnym za aktywność człowieka. Dalsze rozważania
metafizyczne (przeprowadzone przez Gogacza) poszły w kierunku opisu
relacji osobowych oraz charakterystyki samego osobowego podmiotu
istnienia. Chodziło tutaj przede wszystkim o identyfikację i ustalenie
roli własności transcendentalnych, które cechują podmiotowość osoby.
Wszystko to razem pozwala nam zastanowić się nad ontyczną realnością
człowieka oraz wyznaczyć rolę i znaczenie osoby w całej realnej
strukturze bytu ludzkiego. Od razu musimy zaznaczyć, że w tym wypadku
nie chodzi wcale o sprawę ludzkiej świadomości.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz