3.02.2020

Filozofia personalistyczna dzisiaj /7



40. Człowiek zaczął bowiem poszukiwać kontaktu osobowego z Bogiem Stwórcą.

41. Rozwój naturalnej religijności prowadził także do rozwoju moralności, czyli już ponadnaturalnego odniesienia do innych ludzi. To pierwotne poczucie wyższości człowieka wobec świata przyrody doprowadziło go do stworzenia określonych systemów religijnych i moralnych. Człowiek od początku w swoim życiu musiał szukać dla siebie godnego odniesienia. Takim odniesieniem były kult religijny i kultura życia codziennego (z obyczajami moralnymi na czele).

42. Jednak do pełnego rozwoju duchowego człowiek musiał przebyć jeszcze długą drogę. Trwało to kilkanaście wieków. Tak naprawdę pierwsze szkoły etyczne zaczęły powstawać w VI i V wieku p. Ch. Tak samo w Grecji jak i w Chinach. Była to już uporządkowana refleksja na życiem i działaniem człowieka.

43. Filozofowie zaczęli badania dotyczące ludzkiego działania. Przede wszystkim działania właściwego dla człowieka, czyli działania duchowego i moralnego. Już pierwsze rozważania na ten temat pokazywały, że dusza potrzebuje do działania jakieś siły i mocy.

44. Sokrates twierdził, że dusza potrzebuje odpowiedniej mocy, czyli cnoty. Dla niego taką cnotą dla duszy miała być wiedza. Był to przykład intelektualizmu moralnego. Następcy doszli do wniosku, że wiedza jest mocą tylko dla intelektu, natomiast wola będąca również władzą duchową wymaga swojej własnej mocy sprawczej. Dlatego stwierdzono, że potrzebna jest inna siła i cnota, czyli sprawiedliwość.

45. Dla Rzymian sprawiedliwość była podstawą tworzenia prawa. Była więc cnotą, ale i zasadą, stricte polityczną. Cała działalność polityczna, dziś powiedzielibyśmy społeczna, powinna być oparta na sprawiedliwości. Oznaczało to, że człowiek w swoim życiu powinien kierować się sprawiedliwością.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz