3.02.2020

Filozofia personalistyczna dzisiaj /4



22. Dlatego możemy powiedzieć, że przeżywanie życia i jego piękna wiąże naszą uczuciowość już bezpośrednio z podmiotowością życia, która zawiaduje naszą cielesnością. Ludzkie ciało jest bowiem zorganizowane w organiczną jedność i funkcjonalność przez realną zasadę egzystencjalną życia (szczególnej mocy ożywczej). Tak więc własności ożywcze, które powodują powstanie organizmu żywego, odpowiadają w dalszym ciągu za prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu.

23.Szczególną rolę spełnia tutaj własność rozrodcza, która nadaje ciału funkcję wzrostu i rozmnażania. Starożytni filozofowie mówili tutaj ogólnie o własności ruchu, ale w przypadku świata przyrodniczego ta własność wydaje się mieć charakter wzrostu i rozrostu (rozmnażania się). Tego typu ruch czy poruszenie zawsze wiązano z życiem i rozpowszechnianiem się organizmów żywych. Życie w przyrodzie nieustannie się rozrasta. Za to musi odpowiadać jakaś głębsza własność i zasada. Wydaje się, że doświadczenie w tym zakresie przynosi nam właśnie prawidłowo funkcjonująca uczuciowość. Uczuciowość nie jest bowiem powołana wyłącznie do przeżywania przyjemności.

24. Dlatego nasza duchowość i nasza cielesność powinny czerpać zasady i pobudki do działania wprost z podmiotowości egzystencjalnych osoby i życia. Tylko w ten sposób nasze działania byłyby godne pełnego człowieczeństwa. Człowieczeństwa osobowego oraz nastawionego na życie (na rozwój życia).

25. Przecież człowiek został powołany do życia osobowego oraz do rozwoju takiego życia poprzez udział we wcielaniu coraz to nowych osób. Temu ma służyć powołanie osobowe człowieka, czyli powołanie kobiety i mężczyzny. Ludzka duchowość rozwija się właśnie poprzez udział w osobowym powołaniu człowieka.

26. Człowiek jest przede wszystkim osobą i jego życia ma charakter osobowy. Nie jest wiec tworem ewolucji przyrodniczej. Ta ewolucja zapoczątkowana przez egzystencjalną zasadę ożywczą (zasadę życia) mogła co najwyżej prowadzić do rozwoju i przygotowania form cielesnych, które byłyby zdolne przyjąć i ucieleśnić podmiot  osobowy, czyli osobę człowieka.

27. To wszystko jest związane bezpośrednio w wszechmocnym działaniem Boga. To Bóg stwarza osobę człowieka. Stwarza osobę i życie, co pozwala powstać pełnemu bytowi człowieka jako osobie uduchowionej i ucieleśnionej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz