70. Jeśli chodzi o doświadczenie
życia, to zasadniczą rolę pełni władza duchowa, którą można nazwać
uczuciowością. Uczuciowość jest powiązana z doświadczeniem życia. Tak naprawdę
cały czas przeżywamy nasze życie. O tym właśnie informują nas uczucia. Nasza
uczuciowość posiada również bezpośrednią łączność z podmiotem osobowym. Otóż
akty upodobania, które pochodzą od własności piękna, docierają do władzy
uczuciowości wywołując w niej fascynację życiem. Pojawia się wtedy przeżycie
piękna, które jest odniesione do zasady ożywczej i wszelkich postaci życia
(zwłaszcza życia ludzkiego). Z tym przeżyciem piękna życia łączy się uczucie
radości i nadziei (radosnej nadziei). Z tym uczuciem powinniśmy odnosić się do
każdego ludzkiego życia.
71. Uczuciowość kształtowana
przez własność piękna nie służy jedynie do doznawania przyjemności (do
reagowania na przyjemności). Uczuciowość ma za zadanie przede wszystkim
radowanie się życiem. Taką radość zapewnia jej bezpośredni kontakt z aktami
pochodzącymi od własności piękna. Nasze ludzkie życie jest bowiem obrazem
prawdziwego piękna. Dlatego należy je szczególnie szanować, gdyż piękno jest
własnością osobową.
72. Dopiero gdy uczuciowość
odpadnie od kontaktu z pięknem, wtedy pozostaje jej korzystanie ze zmysłowego
doznawania przyjemności. Lecz cieszenie się z przyjemności zmysłowych jest
tylko środkiem zastępczym, ponieważ przyjemności nie stanowią poszanowania
życia. Znamy przypadki gdy pogoń za przyjemnościami zwraca się przeciwko życiu.
73. Człowiekowi potrzebne jest
upodobanie piękna. Takie upodobanie zwraca naszą uczuciowość w stronę życia, co
zapewnia jej radowanie się życiem. Przeżywanie życia ma być radosne a nie
smutne czy ponure. Życie jest przecież darem od Boga. Dlatego powinniśmy się
radować własnym życiem oraz narodzinami nowych pokoleń. Życie jest warte
całkowitego zaangażowania naszego człowieczeństwa. Ofiarując bowiem nowe życie
przyjmujemy jednocześnie nową osobę.
74. Życie przyjemnościami jest
zbyt ubogie i jednostajne. Jest to pozorowanie prawdziwego przeżywania życia.
Taki hedonizm prowadzi na ogół do eskalacji uzależnienia i jednostronności w
uczuciowym przeżywaniu. Człowiek odcięty od swojej osobowej aktywności bardzo
łatwo popada we wszelkie uzależnienia i nałogi. A wówczas życie staje się
pasmem dramatów prowadzących do tragedii. Żeby uniknąć tragedii musimy przyjąć
akty upodobania pochodzące od własności piękna. Tylko to może uratować nasze
uczucia.
75. Trzeba jasno powiedzieć, że
człowiek pozbawiony osobowej aktywności staje się bezradny wobec presji dowolnych
czynników zewnętrznych. Jeśli nasz umysł zostanie opanowany tylko przez
myślenie, to będzie poddany presji różnych dowolnych poglądów, zwłaszcza
poglądów ideologicznych. Ideologia jest i pozostaje jedynie myśleniem, i to
myśleniem podającym ludziom takie najłatwiejsze rozwiązania. Jeżeli wola
zostanie przekonana do wolności decydowania, to staje się wolną decyzją (liberum arbitrium), która może się
kierować tylko wyborem i to wolnym wyborem, co na ogół prowadzi do całkowitego
chaosu w życiu człowieka. Podobnie dzieje się w przypadku poddania uczuciowości
doznaniom przyjemności i przykrości. Gdy uczuciowość staje się bazą
przyjemności, wtedy człowiek bardzo łatwo popada w uzależnienia, które
wypaczają jego życie.
76. Człowiek potrzebuje osobowej
aktywności, żeby ratować swoje człowieczeństwo. Człowiek powinien żyć w sposób
osobowy, gdyż tego wymaga jego faktyczna realność skupiona wokół podmiotowości
istnienia. Jeżeli człowiek pragnie domagać się szacunku dla samego siebie, to
należy pamiętać, że szacunek należy się właśnie osobie i życiu człowieka, a nie
temu, co jest on w stanie zrobić wbrew własnej realności. Człowiek jest
powołany do rozwoju swojego człowieczeństwa, ale właśnie człowieczeństwa
osobowego. Inaczej staje się albo duchowym zombie albo cielesną bestią.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz