Człowiek jest osobą, lecz osoby
nie stanowi nasza dusza ze swoimi władzami zdolnymi do działania. Osobę stanowi
znacznie głębsza realność, czyli podmiotowość istnienia, które urealnia duszą i
ciało. Dlatego nasza duchowość (potencje duchowe) musi czerpać odpowiednią siłę
i moc, czyli sprawność, do działania właśnie z podmiotu osobowego.
Władze duchowe są więc
usprawniane do działania przez odpowiednie akty osobowe wypływające z podmiotu
osobowego. Te osobowe akty są przyczynowane i sprawiane przez konkretne
własności istnienia – prawdę, dobro i piękno. Są to tak zwane własności
transcendentalne, czyli takie, które wykraczają poza porządek istotowy, co
oznacza, że transcendują naszą naturę duchowo-cielesną. Nie są zatem
własnościami naturalnymi, lecz jak byśmy powiedzieli, są własnościami
ponadnaturalnymi. Właśnie jako własności nadnaturalne określają one naszą
osobę, która również ma pochodzenie nadprzyrodzone. Osobę człowieka (osobę
kobiety lub mężczyzny) stwarza bowiem bezpośrednio sam Bóg. Dlatego te
własności osobowe mają szczególną moc sprawczą przyczynując akty kontemplacji,
sumienia i upodobania. Te osobowe akty wpływają na nasze władze duchowe
doskonaląc je i usprawniając do działania moralnego i religijnego. Jest to
jednocześnie związane z tworzeniem naszego charakteru moralnego, czyli
osobowości.
Charakter moralny od dawna
wiązano z wyposażeniem władz duchowych w cnoty moralne. Już filozofia grecka
rozpoznawała różne sprawności i cnoty (arete/aretai),
które są potrzebne do właściwego i dobrego działania w życiu społecznym. Jednak
już wtedy zdarzały się poważne błędy. Na przykład Sokrates uważał, że nasze
postępowanie wynika z posiadanej wiedzy, ale następcy poprawili ten błąd. Z
kolei Arystoteles sądził, że należy nieustannie ćwiczyć się w działaniach
moralnych. Następnie doktryna chrześcijańska związała moralne postępowanie
człowieka z nadprzyrodzonym działaniem łaski Bożej (szczególnej nadprzyrodzonej
mocy). Z pewnością człowiek potrzebuje jakiegoś wsparcia spoza natury. My
mówiliśmy już o aktach podmiotu osobowego, który ma bezwzględnie charakter
czegoś spoza natury (nadnaturalnego lub nadprzyrodzonego).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz