Religia zawsze była spoiwem
społecznym. Taką funkcję pełniła mityczna religijność grecka. Święta religijne
poświęcone olimpijskim bogom były uroczystościami ogólnospołecznymi, były
najważniejszymi uroczystościami w Atenach (w greckim polis). Można więc przyjąć,
że religia była także spoiwem politycznym.
Również w państwie żydowskim
religia pełniła rolę spoiwa narodowego i społecznego. Święta religijne miały
charakter ogólnonarodowy.
Religia chrześcijańska uzyskała
taką rolę dopiero za czasów Konstantyna. Cesarz wydał edykt podnoszący tę
religię do roli religii państwowej. To oznaczało jedno, że dotychczasowe
znaczenie religii greckiej i rzymskiej się wyczerpało. Mitologia przestała być
spoiwem społeczno-politycznym. Trzeba było sięgnąć po nową religijność, ponieważ
pogaństwo wyczerpało swoje możliwości. Nawet próby ożywienia religijności
pogańskiej poprzez przekształcenie jej w gnozę nie przyniosły oczekiwanego
skutku.
Można przyjąć, że tradycyjna
religia pogańska przestała pełnić swoją rolę. Dzieje się tak z powodu migracji
i napływu coraz to nowych ludów. Dawniej grecki państwa-miasta i nawet ich
kolonie były bardziej jednorodne. Dotyczyło to przede wszystkim obywateli
polis.
Podboje Aleksandra Wielkiego, a
następnie podboje Rzymu spowodowały coraz większą mieszankę etniczną i
narodowościową. Władza Rzymian zagarniała wciąż nowe tereny, a to skutkowało
poszerzaniem obywatelstwa rzymskiego na nowe ludy. To sprawiało, że religijność
państwowa traciła swój jednorodny charakter, natomiast zaczęły pojawiać się
zupełnie nowe kulty religijne.
Wydawało się, że jakimś
lekarstwem w tym zakresie będzie próba intelektualizacji religii na sposób
gnozy. Rozwijają się wtedy różne nurty gnostyckie. Być może była to próba
łączenia filozofii z religią, aby wypracować jakąś nową formułę działania (zob.
powstające wówczas Sentencje
pitagorejskie).
Kres tym rozwiązaniom położyła
decyzja Konstantyna, żeby przyjąć chrześcijaństwo jako religię państwową. Odtąd
chrześcijaństwo staje się główną religią Cesarstwa. Został zwołany Sobór
powszechny w Nicei, który dokonał kodyfikacji prawd wiary (Credo Nicejskie).
Ponadto władza państwowa
potrzebowała sankcji religijnej. Dawni cesarze w zgodzie z antropomorfizmem
mitologii przypisywali sobie wprost boskość (tytuł boskiego cezara). Natomiast
od tej pory władza cesarska lub królewska miała pochodzić od Boga. To nadawało
tej władzy niepodważalną moc świętości. Odtąd władza państwowa nabierała mocy
religijnej. Szybko też znaleziono teologiczne uzasadnienie takiej sytuacji.
Dlatego wszyscy królowie i cesarze powoływali się na Moc Bożą (Dei gratia).
Toteż religia nie pełniła już tylko roli spoiwa społecznego, lecz zaczęła
również sankcjonować samą władzę polityczną.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz