Osobowość nie jest osobą. Osoba
jest czymś pierwszym i pierwotnym. To osoba tworzy osobowość człowieka, a nie
odwrotnie. Osobowość stanowi duchowy wymiar ludzkiej natury. Ludzka natura ma
swój wymiar duchowy i cielesny. Te wymiary nie są sobie przeciwstawne, one się
uzupełniają albo dopełniają. Cała natura umiejscawia nas w tym ziemskim
świecie. Natomiast osoba jest czymś transcendentnym wobec świata i natury.
Osoba do spółki z egzystencjalnym życiem przyczynują naszą ludzką naturę. Osoba
przyczynuje i daje naturze wymiar duchowy, zaś życie przyczynuje i kształtuje
naszą cielesność. Ani duchowość, ani cielesność nie mogą funkcjonować bez
egzystencjalnej podmiotowości osoby i życia.
Dlatego osoba ze swoją
aktywnością określa duchową osobowość człowieka – jego moralność i religijność.
Z kolei życie ze swoją mocą ożywczą przyczynuje i kształtuje naszą cielesność.
Dlatego cielesność nastawiona jest na życie i przekazywanie życia. Dar życia
staje się celem cielesności ożywionej przez egzystencjalną moc życia (vivere
jako akt życia). W rzeczywistości ziemskiej dar życia dokonuje się poprzez
stosunek seksualny. Stąd celem ludzkiej natury jest rozmnażanie się pod
kontrolą moralności i religijności, czyli pod kontrolą duchowej osobowości.
Otóż ludzka duchowość wyzwolona
spod kontroli osoby popada w szaleństwo twórczości. Z tego powodu człowiek
zaczyna tworzyć sobie różne wizje. Dochodzi do tego, że człowiek chce stworzyć
siebie zupełnie od nowa. Jednak dla takiej twórczości konieczne jest odrzucenie
moralności i religijności. To prowadzi do duchowego demonizmu, który zaczyna
wyżywać się na naszej cielesności. Dlatego zostaje zanegowany główny cel
cielesności, czyli rozrodczość, co skutkuje takimi zachowaniami seksualnymi,
które nie dopuszczają do prokreacji. Albo poszukuje się różnych ekstremalnych
doznań zmysłowych (narkotyki i używki lub sporty ekstremalne zahaczające o
śmierć).
Samotny pojedynczy człowiek nie
ma możliwości doświadczenia swojej osoby. Aby przeżyć i doświadczyć czegoś
osobowego trzeba nawiązać relacje osobowe. Dopiero nawiązanie relacji osobowych
powoduje uaktywnienie się naszej osoby. Pod wpływem relacji wiary, miłości i
nadziei nasza osobowa podmiotowość wysyła w kierunku duchowości akty
kontemplacji, sumienia i upodobania. Jeżeli te akty zostaną przyjęte we
władzach duchowych, to wówczas mogą tam
stworzyć silną osobowość, czyli jakąś postać doskonałej duchowości. Dawniej
mówiono także o silnym charakterze człowieka.
Tak więc osobowość człowieka nie
powstaje pod wpływem różnorodnych przeżyć i doświadczeń. Takie doświadczenia
mogą jedynie ubarwiać naszą osobowość. Do powstania silnej osobowości niezbędna
jest realna aktywność osobowej podmiotowości istnienia. Tylko osobowe akty
kontemplacji, sumienia i upodobania dają naszym władzom duchowym realną siłę do
działania. Bez tego wsparcia nasza duchowość zapada się w sferę możliwości,
która mami nas swoją wolnością działania. Ludziom wydaje się, że wolność
zapewni im doskonałe działanie. Lecz to jest potworne złudzenie. Wolność jest
tylko możliwością działania i dlatego wolność nie jest w stanie napędzać
naszego działania. Tutaj konieczna jest realna moc sprawcza, która kryje się w
podmiotowości istnienia. Dlatego siłę do rzeczywistego działania człowiek
powinien czerpać ze swego wnętrza. To w głębi ludzkiego bytu tkwi siła
sprawcza. Trzeba umieć wydobyć ją na zewnątrz w postaci działania naszej
natury. Jeśli nasze działania nie zdobędą osobowego wsparcia, to wówczas stają
się zupełnie dowolne, a przez to chaotyczne. Człowiek zaczyna miotać się wokół
różnych spraw. Nie potrafi znaleźć dla siebie miejsca i sensu życia. Albo łapie
się bieżących spraw i rzeczy, albo rzuca się w wir pracy zawodowej, albo goni w
poszukiwaniu wciąć czegoś nowego, albo ulega modom lub sekciarstwu. Taki
człowiek nie znajdzie dla siebie szczęśliwego miejsca w życiu. Szczęście możemy
osiągnąć działając osobowo. Bo tylko nasze osobowe akty niosą ze sobą sprawczą
moc realności. Z kolei pełna realizacja własnej realności daje nam szczęście.
Szczęściem człowieka jest więc życie osobowe. Życie osobowe, które dzieje się
we wspólnocie osobowej – w rodzinie lub w Kościele.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz