Ale w pewnym momencie człowiek
musiał zanegować i odrzucić otaczającą go realność przyrody – czy to ze względu
na brak pożywienia, czy to ze względu na ataki dzikich zwierząt. Zdecydował
porzucić znany sobie świat i poszukiwać innego miejsca do życia. Zaczął
poszukiwać czegoś nowego. Takie
postępowanie w nieznane spowodowało nagle u człowieka jakieś nowe działanie,
chyba jakiś ogólny postęp duchowy, który zaowocował ogólnym postępem ludzkiego
życia (postępem technicznym i kulturowym).
Wszystko to razem pokazuje, że
w pewnym momencie człowiek porzucił osobową aktywność kierującą jego
działaniami na rzecz samodzielnego działania władz duchowych. Odtąd władze
zaczęły działać – jak ja mówię – „na własną rękę”, czyli samodzielnie i
niezależnie. To wywołało pojawienie się we władzach zupełnie nowych rodzajów
działań. Umysł zaczął działać samodzielnie, co poskutkowało pojawieniem się
myślenia (nieznanego neandertalczykom). Wola zaczęła podejmować swobodne wybory
i decyzje, przybierając charakter liberum
arbitrium (czego efektem stało się dowolne postępowanie człowieka).
Wreszcie uczuciowość straciła zdolność przeżywania piękna i zwróciła się w
stronę przeżywania przyjemności cielesnych.
To zadziwiające, że dzięki
takiej degradacji duchowej człowiek zdobył zupełnie nowe i niestworzone
możliwości twórcze. Odtąd człowiek już jako homo
sapiens (człowiek myślący) mógł rozpocząć tworzenie zrębów cywilizacji.
Mógł rozwinąć technikę i sztukę, czyli działalność gospodarczą (przemysłową)
oraz kulturotwórczą. Co więcej, postanowił podporządkować sobie otaczający go
świat przyrody poprzez wykorzystanie właściwości surowców naturalnych. Człowiek
zaczął ponadto tworzyć struktury instytucjonalne, zakładał i budował miasta
(civitas), uprawiał ziemie rolne na wsi. W ten sposób zaczął rozwijać
podstawową działalność cywilizacyjną.
Ale najważniejszą sprawą
okazała się możliwość stworzenia języka posługującego się ogólnymi pojęciami.
Zdolność myślenia pozwoliła bowiem na przekształcenie indywidualnych rozumień i
nazw rzeczy w ogólne pojęcia odnoszone do większej lub nawet niezliczonej
ilości rzeczy. To spowodowało powstanie ogólnej wymiany informacji między
ludźmi. A to już umożliwiło swobodną współpracę i współdziałanie w większych
grupach, co ten stało się zasadą rozwoju cywilizacyjnego.
Do tego ważnego momentu zmiany
działania, człowiek posługiwał się poznanie realności otaczającego go świata.
Poznawał konkretne rzeczy na zasadzie docierania do ich realnych własności
(prawdy i dobra). Jak już mówiliśmy, to prowadziło człowieka do uzyskania
rozumienia danej rzeczy, czyli tego, czym ona jest i jak działa. Na podstawie
zdobytego rozumienia mógł określać te rzeczy, lecz nadając im jakby indywidualne
nazwy, czyli jakieś znaki głosowe lub gestowe. Takie pierwotne formy
komunikacji mogły występować tylko w wąskiej grupie rodzinnej. Dlatego
neandertalczycy nie byli w stanie stworzyć szerszych instytucji czy też całej
cywilizacji.
Sytuacja uległa dużej zmianie,
gdy powstał homo sapiens, co oznacza, że człowiek uzyskał zdolność myślenia i
swobodnego działania na podstawie tego myślenia. Otóż myślenie, które pojawiło
się u człowieka, wykraczało jakoś poza poznanie. Wykraczało przede wszystkim
zdolnością abstrakcji. Chodziło o możliwość zestawiania i porównywania ze sobą
różnych rzeczy lub właściwości. Jednocześnie dzięki swobodnemu wyborowi woli
człowiek mógł wybierać i zestawiać jedne rzeczy, a zarazem pomijać inne rzeczy
czy właściwości. Na tej podstawie abstrakcja pozwoliła człowiekowi na tworzenie
i posługiwanie się pojęciami ogólnymi. Dotychczasowe rozumienie konkretnych
rzeczy zostało zamienione na ogólne znaczenia pojęciowe odpowiadające danej
nazwie. W ten sposób myślenie stworzyło ogólne pojęcia będące podstawą
powstania języka. Język stał się strukturą pojęciową dzięki łączeniu i
rozdzielaniu pojęć. Dopiero na tym poziomie językowym komunikowanie się między
ludźmi uzyskało powszechność i zrozumiałość dla wszystkich. Ludzie mogli się
informować o tym, co poznali, mogli rozmawiać o swoich działaniach, co
pozwoliło łączyć działania we współpracy gospodarczej i kulturowej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz