9. Słowo i mowa stanowią
podstawowe doświadczenie człowieka. Bez zrozumienia tego doświadczenia trudno
jest mówić o poznaniu człowieka. Gdy zaczynamy na przykład od języka, to już
daliśmy się nabrać na roszczenia myślenia. Język w żaden sposób nie określa ani
nie przedstawia ludzkiej egzystencji, gdyż jest już tworem myślenia. To właśnie
nasze myślenie zdołało przerobić aktywność mowy jako ekspresji egzystencjalnej
na gramatyczne struktury języka. W ten sposób myślenie odebrało mowie jej
egzystencjalną siłę i moc. Dlatego człowieka nie poznamy poprzez język, gdyż
język nie reprezentuje ludzkiej egzystencji, a tylko samo myślenie.
Skoro mowa jest tak ważnym
doświadczeniem człowieka, to powinniśmy jak najczęściej rozmawiać z innymi ludźmi
(osobami). Jeżeli więc chcemy poznać siebie samych, to z pewnością powinniśmy
opowiedzieć o sobie drugiemu człowiekowi. To wymaga zarówno refleksji
obejmującej samego siebie, ale powoduje również uruchomienie naszej duchowej
lub raczej osobowej otwartości na innych. Jesteśmy wówczas zmuszeni do
aktywizacji swojego wewnętrznego słowa, które zamieszkuje w naszym umyśle.
Zaczynamy wtedy wypowiadać słowa, najlepiej gdy wypowiadamy słowo prawdy,
dzięki któremu możemy rozmawiać o czymś istotnym. Mówimy wtedy i rozmawiamy.
Oczywiście odbywa się to w jakimś języku przy udziale gramatyki i retoryki, ale
jest to sprawa drugorzędna. Liczy się przede wszystkim otwartość mowy, która
służy człowiekowi do porozumiewania się z drugim człowiekiem. Tutaj konieczna
jest „istotna rozmowa”, jak to nazywał Witkacy. W takiej istotnej rozmowie
(mowie) chcemy bowiem pokazać samych siebie. Pokazać to, co istotne dla nas i
dla człowieka w ogóle. To znaczy, ze chcemy ukazać swoją głębię – swoją ludzką
egzystencję. Jak dowodzą rozważania Bubera, Levinasa i Heideggera, mowa jest
wyrazem i eksplikacją samej egzystencji. To właśnie nasza ludzka egzystencja, w
której kryje się źródło wszelkiej aktywności, wypowiada się i wyraża w słowie
(w mowie) na zewnątrz. Dlatego musimy sobie zdawać sprawę, że rozmowa i
porozumienie z drugim człowiekiem ma dla nas zasadnicze znaczenie. Jest to
początek całego rozwoju osobowego. Taka rozmowa stanowi również konfrontację
naszego poznania siebie z doświadczeniem drugiej osoby. Bardzo często nasze
poznanie kształtuje się (nabiera ostatecznego sensu) właśnie w rozmowie i
dialogu z innymi. Dlatego w filozofii potrzebne są rozmowy i dyskusje, lecz to
muszą być owe „istotne rozmowy”, a nie tylko przedstawianie własnych poglądów.
Według Witkacego istotna rozmowa ma „szarpać za bebechy”, czyli sięgać aż do
egzystencji człowieka.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz